lauantai 23. elokuuta 2014

Viikonloppu Tampereella

Viime viikonloppuna käytiin minilomalla Tampereella. Oon kinunnut sinne koko kesän, koska halusin päästä itse, ja päästä viemään esikoisen Särkänniemeen. Lisäksi rakastan Tamperetta kaupunkina yli kaiken!

Lähdettiin liikkeelle perjantaiaamuna kymmenen maissa. Tarkoitus oli huomattavasti aikaisemmin, mutta tottakai meidän porukalla lähtö taas venyi.. Tehtiin siis tämäkin reissu autolla. Menomatka sujui tosi mukavasti. Edes autoilua inhoava kuopus ei pahemmin huudellut matkan aikana. Molemmat pojat nukkuivat yli puolet matkasta. Pysähdyksiä oli taas useita; milloin kenenkin tarpeen takia.

Syötiin tavoillemme uskollisena ABC:n seisovasta pöydästä Viitasaarelta. Ruoka oli aivan perushyvää ja tuolla oli lapsille aivan mahtava leikkipaikka. Esikoinen sai kaverinkin, eikä olisi meinannut malttaa jatkaa enää matkaa.

Ajeltiin ensimmäiseksi Lempäälän Ideaparkkiin, missä oltiin perillä lähempänä kuutta. Kierreltiin vähän kauppoja ja käytiin vielä Kotipizzassa syömässä. Jäi tuo Ideaparkin käynti sen verran pikaiseksi, että päätettiin vierailla siellä vielä uusiksi tämän reissun aikana.

Viikonlopun majapaikkana toimi Cumulus Pinja Tampereella. Hotelli sijaitsi melko keskeisellä paikalla, toisen ilmeisesti pääkadun varrella keskustassa. Esimerkiksi Hakaniemen Cumulukseen verrattuna tämä oli pieni ja huone ahdas, mutta palvelu oli erinomaista ja hotellin yhteydessä olevasta ruokaravintolasta plussaa. Me kun tykätään noista Cumuluksista, ja Tampereellakin niitä oli muistaakseni neljä, voisin hyvin kuvitella seuraavalle kerralle silti eri hotellin.

Kuvassa näkyvän sängyn, ja matkasängyn, lisäksi huoneeseen mahtui vain pieni pöytä ja pieni kylpyhuone.

Näköalat huoneesta lisäksi mitä parhaat ;)

Lauantaiaamuna herättiin aikaisin koko porukka nauttimaan hotelliaamupalasta, mikä onkin ehkä parasta hotellielämässä!

Esikoisen aamupala!

Miehen aamupala!

Ja minun!

Kuopus söi vielä tämän reissun ainakin omia eväitä. Toki sai maistiaisia lähes kaikesta jo.

Aamupalan jälkeen laitettiin päivällä tarvittavat tavarat kasaan ja oltiin jo lähdössä kohti Särkänniemeä, kun älyttiin, ettei se aukea vielä yli tuntiin. Siispä käytettiin tuo aamupäivä hyväksi ja painuttiin takaisin Ideaparkkiin.

Erikoinen reissu siitä, että minä en ostanut itelle yhtään mitään! Kerrankin näinkin! Miehelle Ideaparkissa oli pari liikettä, mistä ostelee kesäisin vaatteensa muutenkin, ja löysi hän taas pari paitaa ja parit shortsit. Pojillekaan ei Ideaparkista löydetty vaatetta, vaikka niitä lähdettiin hakemaan. Esikoisen lemppari olikin tietysti Toys'r'us, mikä onneksi tulee Oulun Ideaparkkiinkin syksyllä! Tuolta löydettiin muutama halpa löytö sekä se kauan kaivattu Turtles- juomapullo leikkikouluun! Loppujen lopuksi Ideaparkissa vierähti aivan liian kauan, ja tuli jo kiire Särkänniemeen.

Matkalla yritettiin metsästää Otto-automaattia Tampereen keskustasta. Ajettiin ympyrää ties kuinka monta kertaa, ennen kuin bongasin sellaisen. Menin nostaan miehen kortilla rahaa, jonotin pitkään, ja kappas! Tunnusluku, jonka mies sanoi, oli väärä. No, jatkettiin matkaa etsimään uutta automaattia ja löydettiinkin kohtalaisella vaivalla. Siitä sitten kohti Särkänniemeä ja seuraava ongelma olikin parkkipaikan metsästys. Lopulta sekin päättyi hyvin ja saatiin paikka ihan läheltä, vaikka liikenteenohjaajat yritti saada meitä ajamaan johonki parkkihalliin kilometrin-parin päähän.

Kuitenkin, kello oli jo melkein kolme meidän vihdoin mennessä Särkänniemeen. Oltiin ostettu Elämysavaimet etukäteen, koska siellä oli kuitenkin niin paljon meitä kiinnostavaa nähtävää.
Aloitettiin visiitti Akvaariosta ja Koiramäestä.

Akvaario oli mulle taas pieni pettymys; odotin ehkä liikoja, kun en oo siellä aiemmin käynyt. Koiramäki taasen oli kyllä tosi kiva! 2012, kun viimeksi vierailtiin Särkänniemessä, oli tuolla pelkkä kotieläinpuisto, ja kyllä tuo koiramäki siihen verrattuna oli jo vielä paljon parempi! Erityisen kivaa oli, kun isommalle pojalle löytyi vähän leikkijuttuja ja teatteriesitys oli myös mukava.En oo koskaan ite lukenut Kunnaksen kirjoja eikä niitä oo luettu meidän pojillekkaan, mutta nyt heti sopivan sauman tullessa me suunnataan kyllä kirjastoon!

Koiramäen jälkeen meillä oli noin tunti aikaa ennen delfinaariossa alkavaa esitystä, joten suunnattiin huvipuistoalueelle. Esikoinen halus tosi moneen laitteeseen ja useaan jompikumpi meistä vanhemmista meni hänen kanssaan. Mutta edistys esimerkiksi viime kesäiseen "äiti, mua pelottaa, haluan pois!"-lapseen, on huima!

Minä en älynnyt ladata kameran akkua ennen reissua, joten sehän loppui Särkänniemessä jo alkuunsa. Loppureissu mentiin kännykällä..

Delfinaarioesitys oli kesäkuiseen Kolmårdenin vastaavaan verrattuna todella vaisu ja tylsäkin jopa, mutta ihanhan noita oli kiva kattoa kuitenkin. Delfinaariosta suunnattiin takasin huvipuistolaitteisiin ja Angry birds -puistoon. Kivasti ehdittiin kiertää laitteita, mutta silti aika loppui aivan kesken. Tietääpähän ensi kerralla, jos sellainen toivottavasti tulee, että varaa aikaa Särkänniemeen kunnolla!

Lopuksi muun puiston sulkeuduttua mentiin vielä esikoisen kanssa Näsineulaan katteleen huikeita maisemia. Mies ja kuopuksen kans maanpinnalle, voimakkaan korkeanpaikankammon vuoksi.

Särkänniemestä suunnattiin hotellille ja hotellin Huviretki-ravintolaan syömään. Ruoka oli todella hyvää ja uskaltauduin maistamaan vuohenjuustoa ihan ensimmäistä kertaa. Ei ollut aivan mun juttu, vaikkei varsinaisesti pahaa ollutkaan. Ravintolasta mentiin suoraan huoneeseen ja pikkuhiljaa nukkumaan.

Sunnuntaiaamuna heräiltiin melko myöhään. Käytiin aamupalalla, mentiin huoneeseen pakkaan tavarat ja luovutettiin huone. Suunnattiin keskustaan. Matkan varrelle sattui sattumalta aivan ihana leikkipuisto Pikku Kakkosen teemalla! Varmaan tuttu paikka jokaiselle tamperelaiselle, mutta näin turistille tuo vaikutti lasten paratiisilta! Kohtalaisen pieni aidattu alue, josta löytyy hirveesti erilaisia kiipeilytelineitä, hiekkalaatikkoa, kiikut ym.

Vietettiin päivää muuten vain kävellen keskustassa. No, shoppailtiin myös ihan vähän. Satuttiin löytämään Chilifestarit, joissa piipahdettiin myös, mutta ei me sieltä mitään mukaan napattu.

Kaikenkaikkiaan aivan tosi kiva reissu mun mielestä ja kyllä tuo tuntu muu perhekin tykkäävän :) Suunnittelen jo mahdollista seuraavaa reissua, vaikkei ole hajuakaan milloin päästään tai mihin mennään..